"...Jeśli sądzisz, że chciałbyś być poszukiwaczem ale nie jesteś pewien czy żona będzie z tego zadowolona albo wątpisz że mógłbyś spędzać tyle czasu poza swoją regularną pracą lub obawiasz się, że jako kobieta stracisz część swojej kobiecości, to w rzeczywistości wybór już został dokonany. Poszukiwanie skarbów jest bowiem nie tyle zawodem co stylem życia..."
- Howard Jennings

Już wkrótce możliwość
pobrania
Thesaurus News
w wersji do wydrukowania.
U 505 - wchodzimy na pokład
Kuczman


Museum of Science and Industry w Chicago ma na stałej wystawie unikalny zabytek. To jedyny istniejący na świecie egzemplarz łodzi podwodnej U-505 typu IX-C z czasów II Wojny Światowej. Potężna, wspaniale wyeksponowana w specjalnie zbudowanym dla niej hangarze, robi imponujące wrażenie. Równie ekscytująca jest historia przybycia tego U-Boota do Chicago.

Zbudowany w 1940 roku w Hamburgu przez Deutsche Werf o wyporności 1540 ton i zasięgu 16800 mil, uzbrojony był w 22 torpedy i trzy działka pokładowe. W pechowym dla niego dniu 4 czerwca 1944 roku został wykryty i zaatakowany przez amerykańskie okręty grupy patrolowej 22.3 GUADALCANAL w drodze powrotnej do bazy w Casablance z bezowocnego patrolu u wybrzeży Afryki.

Celny ostrzał bombami głębinowymi przez USS Chatelain zmusił niemiecką łódź podwodną do wynurzenia. Dzięki błyskawicznej akcji 9 osobowej grupy szturmowej a przede wszystkim inwencji jednego z marynarzy, który potrafił wykorzystać holowanie łodzi do ładowania jej akumulatorów, co pozwoliło im na opróżnienie uszkodzonego U-Botta z wody, ocalono go od zatonięcia.. Jak wiadomo wielu emigrantów służyło w wojsku - ciekawe czy nazwiska paru z członków tej grupy - Mocarski, Wdowiak - oznaczają naszych rodaków?

Wystawa w Chicagowskim muzeum nie wspomina o ciekawym aspekcie ocalenia tej łodzi podwodnej. Kredyt za to jest przypisany wspomnianemu wyżej marynarzowi (Commander Earl Trosino), tymczasem prawda jak zwykle była inna!

Zwerbowano kilku polskich marynarzy, aby sprawdzili czy wśród prawie 80 niemieckich jeńców nie ma jakichś Polaków. Łut szczęścia sprawił, że tak właśnie było! Zdesperowany kapitan statku David J. Gallery, zaoferował młodemu człowiekowi "najlepsze wykształcenie po wojnie" i kooperację, na którą ten się zgodził. To właśnie ten Polak pokazał zdobywcom jak włączać pompy opróżniające wodę, jak i tajne akustycznie naprowadzane torpedy nie znane wcześniej Aliantom. Ten rzadko wspominany epizod przez wiele lat nawet po wojnie był zaklasyfikowaną tajemnicą...

Najcenniejszym łupem dla Aliantów z tego U-Boota okazały się dwie kompletne maszyny kodujące Enigma M4 oraz olbrzymia ilość książek kodowych i innych materiałów, które pozwoliły im w praktyce odczytywać komunikacje U-botow od listopada 1944 aż do końca wojny. Choć Niemcy wyprodukowali między 100 do 200 tysięcy tych przenośnych maszyn kodujących, zaledwie trzy zostały przechwycone przez Alianckie siły morskie w czasie wojny! Niestety tu również nie ma wspomnianej kluczowej roli Polaków w złamaniu tajemnic Enigmy.

Mało brakowało, aby historia tej unikalnej zdobyczy wojennej zakończyła się tuż po jej opanowaniu. Kiedy Admirał Ernest J. King dowiedział się o zamiarze holowania zdobytego U-Boota, był wściekły obawiając się, że Niemcy dowiadując się o zdobytej łodzi podwodnej, zmienią wszystkie szyfry używane w Enigmach. Na szczęście rozsądek przeważył i kapitan Gallery otrzymał rozkaz odholowania U-Boota do Port Royal na odległych o 1700 mil morskich Bermudach. W tej mało znaczącej bazie, zamaskowany U-Boot pozostał do końca wojny.

Kiedy łódź ta przestała mieć jakiekolwiek znaczenie dla Amerykanów, postanowiono zatopić ją po ćwiczebnym ostrzale przez jednostki marynarki. Jednakże kapitan Gallery i jego bracia z Chicago, przekonali Museum of Science and Industry do starania się o uzyskanie tej łodzi. Z pomocą mieszkańców Chicago, którzy uzbierali $250 000 potrzebne na przetransportowanie. U-505 został wyeksponowany na zewnątrz muzeum w 1954 roku. Po blisko 50 latach stania pod chmurką, mocno pordzewiały doczekał się kapitalnego remontu i nowej zadaszonej hali, która konstrukcją przypomina hangar łodzi podwodnych a jej oświetlenie sprawia wrażenie, że U-Boot pływa na wodzie!

Zapraszam do odwiedzenia strony, na której możemy odbyć wirtualną wycieczkę po pokładzie tej unikalnej pamiątki z czasów II wojny światowej:

Tutaj więcej informacji

Tutaj jest wątek na forum Thesaurus autora oraz dodatkowe fotografie do tematu

Źródła i dalsza lektura:
http://www.msichicago.org/exhibit/U505/index.html
http://www.msichicago.org/exhibit/U505/history/index.html
http://www.msichicago.org/exhibit/U505/exhibit/index.html
http://www.msichicago.org/exhibit/U505/virtualtour/index.html
http://web.umr.edu/~rogersda/american&military_history/Capture%20of%20the%20U-505.pdf
http://www.cr.nps.gov/history/online_books/butowsky1/u505.htm



Powrót do spisu treści.




Copyright © by Thesaurus News 2007.
All Rights reserved ®