"...Jeśli sądzisz, że chciałbyś być poszukiwaczem, ale nie jesteś pewien czy żona będzie z tego zadowolona, albo wątpisz czy mógłbyś spędzać tyle czasu poza swoją regularną pracą lub obawiasz się, że jako kobieta stracisz część swojej kobiecości, to w rzeczywistości wybór już został dokonany. Poszukiwanie skarbów jest bowiem nie tyle zawodem, co stylem życia..."
- Howard Jennings

Messerschmitt Me-262
Janusz Fudała


* Me 262A-1a Schwalbe jednomiejscowy samolot myśliwski lub myśliwskobombowy produkowany seryjnie uzbrojony w 4 działka MK 108 kalibru 30 mm. o A-1a/U1 wersja prototypowa z dwoma dodatkowymi działkami MK 108 w dziobie maszyny, co dawało łącznie 6 działek. Zbudowano 1 egzemp. o A-1a/U2 wersja prototypowa z dodatkową awioniką umożliwiającą wykonywanie lotów w każdych warunkach pogodowych. Zbudowano 1 egzemp. o A-1a/U3 wersja rozpoznawcza zmodyfikowana na bazie maszyny seryjnej. Zbudowano kilka egzemp. Me 262A-1a/U4 z działem kalibru 50 mm
* A-1a/U4 wersja prototypowa uzbrojona w działko MK 214 kalibru 50 mm zamontowane na dziobie maszyny. Zbudowano 2 egzemp.
* A-1b identyczny jak A- 1a ale napędzany silnikami BMW 003. Zbudowane w nieznanej liczbie egzemplarzy. Dwie maszyny tego typu były używane do testowania prędkości maksymalnej osiągając 800 km/h.
* A-2a Sturmvogel wersja bombowa uzbrojona tylko w dwa działka i mogąca przenosić dwie bomby o masie do 500kg każda. o A-2a/U1 wersja prototypowa z zaawansowanym celownikiem bombowym. Zbudowano 1 egzemp. o A-2a/U2 wersja prototypowa z przeszklonym dziobem mieszczącym bombardiera. Zbudowano 2 egzemp.
* A-3a planowana wersja szturmowa.
* A-4a wersja rozpoznawcza.
* A-5a ostateczna wersja rozpoznawcza używana bojowo pod koniec wojny w niewielkiej liczbie egzemplarzy.

Fundacja Collings ogłosiła, że otrzymała w darze jedyny w USA latający model samolotu Messerschmitt Me-262 od p. Louisa Wenera Jr. z Paradise Valley, Arizona. To 14 letni efekt starań o zmaterializowanie marzenia sędziego Wernera aby pierwszy na świecie odrzutowy myśliwiec powrócił w powietrze.


Me-262 Schwalbe reprezentuje jeden z największych skoków technologicznych w historii awiacji. Wyposażony w podwójne silniki odrzutowe, nowatorską konfigurację skrzydeł, które stanowią dziś podstawę budowy każdego odrzutowca transportowego. Był to bardzo nowoczesny samolot z dużo większą predkością niż samoloty w które wyposażeni byli alianci: technologia prostych skrzydeł i silników tłokowych. Wyposażony w cztery 30mm działka, był niestety z założenia bombowcem. Miał niesamowitą prędkość ale bardzo krótki zasięg i niewielką nośność. Tu upór Hitlera miał katastrofalne skutki- zanim Me- 262 stał się prawdziwym myśliwcem, alianci panowali już nad przestrzenią powietrzną Europy. Piętą achillesową Messerschmitta była bardzo mała prędkość przy starcie i lądowaniu, co pozwalało alianckim Mustangom go wtedy zestrzeliwać. Choć silniki Jumo były technologicznymi cudeńkami swojego czasu, to jednak budowane z metali nie wytrzymujących stresów temperatury i przeciążeń wymagaly remontu co 15 godzin pracy. Ich zasilanie paliwem nie było w stanie zapewnić szybkich zmian mocy potrzebnych w walce powietrznej- sprężarki często się dławiły. Ich podstawowy atutem była prędkość. Ten szalenie szybki "bezśmigłowy" samolot był postrachem załóg alianckich bombowców. Były trudne do namierzenia a dzięki swej szybkości pozostawały w zasięgu ostrzału przez bardzo krótki czas. P-51 Mustangi eskortujące bombowce latały o wiele wyżej i nurkując nabierały większej prędkości, co pozwalało im odrobić nieco straty do Messerschmittów. I chociaż 1430 Me-262 zostało zbudowanych, tylko około 300 użyto w walkach. Reszta została zniszczona w nalotach na lotniska ze względu na brak wyszkolonej kadry pilotów, kłopoty z paliwem i obsługą. Dziś nie istnieje żaden latający, oryginalny Me- 262.


Sędzia Werner zaczął starania odtworzenia legendarnego Me- 262 w latach 1990tych. Ściśle współpracując z Fundacją Messerschmitt, stworzyli kontynuację Me- 262 która korzysta ze znacznie nowocześniejszych silników i wyższych standartów bezpieczeństwa, zachowując jednak strukturę i techniki budowy Me- 262 z czasów wojny. Aby autentycznie wyprodukować „nowy” Me- 262 użyto dwu siedzeniowego Me- 262, który US Navy zatrzymała po wojnie. Drobiazgowy proces "zwrotnego projektowania" został wykorzystany do rekreacji tego projektu. Po 14 latach znojnej pracy istnieją teraz dwa latające Me- 262. Jedno osobowy 262 w posiadaniu Fundacji Messerschmitt i oczywiście dwuosobowy (konfiguracja treningowa) Me- 262 sędziego Wernera w USA, nosząca oryginalny numer produkcyjny w ciągu nadanym przez Messerschmitta. Nazwany "White 1" ku pamięci Me- 262 który służył w Luftwaffe III / JG 6 podczas drugiej wojny światowej.


Me 262B
Me 262B-1a/U1 myśliwiec nocny przebudo wany z wersji szkolnotreningowej
* B-1a dwumiejscowa wersja szkolnotreningowa. o B-1a/U1 prototypowa wersja myśliwca nocnego zaadaptowana z maszyny szkolno-treningowej w niewielkiej liczbie egzemplarzy.
* B-2 planowana wersja myśliwca nocnego ze wzmocnionym kadłubem.

Me 262C-E
* C-1a prototypowa wersja myśliwca przechwytu jącego wyposażonego w dodatkowy przyspieszający silnik rakietowy Walter zamontowany w ogonie maszyny. Zbudowa no 1 egzemp.
* C-2b prototypowa wersja myśliwca przechwytującego wyposażonego w dodatkowe przyspieszające silniki rakietowe BMW zamontowane w gondolach silników odrzu towych. Zbudowano 1 egzemp.
* C-3a prototypowa wersja myśliwca przechwytu jącego wyposażonego w dodatkowymi przyspieszającymi silnikami rakietowymi Walter zamontowanymi pod kadłubem maszyny. Zbudowano 1 egzemp.
* D-1 planowana wersja przystosowana do przenoszenia działek bezodrzutowych SG 500 Jagdfaust.
* E-1 planowana wersja uzbrojona w działo MK 214 kalibru 50 mm, bazująca na wersji A- 1a/U4.
* E-2 planowana wersja uzbrojona w 48 przeciwlotniczych pocisków rakietowych R4/M.

Japonia
Na podstawie niemieckiej konstrukcji Me 262 zbudowano w Japonii samolot Nakajima J9Y Kikka.

Produkcja powojenna
* Avia S-92 — budowana w Czechach wersja A-1a.
* Avia CS-92 — budowana w Czechach wersja B-1a.
* A-1c — zbudowana przez prywatnego inwestora amerykańskiego replika wersji A-1a.
* B-1c — zbudowana przez prywatnego inwestora amerykańskiego replika wersji B-1a.
* A/B-1c — zbudowana przez prywatnego inwestora amerykańskiego replika będąca połączeniem wersji A-1a i B-1a.


Werner Me - 262 stanie się teraz częścią Fundacji Collings i jej „Wings of Freedom Tour” która zatrzymuje się w wielu miastach USA umożliwiając entuzjastom lotnictwa, weteranom i wszystkim odwiedzającym zwiedzanie jak i loty na pokładzie tych wspaniałych zabytków awiacji. Przypomnę, że “Wings of Freedom” to B-17 Flying Fortress, B-24 Liberator, B-25 Mitchell, P-51 Mustang i teraz Me- 262. Więcej o fundacji tu:
www.thesaurus.com.pl/gazeta/numer2/skrz.html
Tak P-51 Mustang jak i Me- 262 to dwu osobowe wersje treningowe z podwójnym sterowaniem a więc podczas 45 minutowego lotu szczęśliwcy mają okazję wlasnoręcznie sterować samolotem! Cena lotu Messerschmittem- bagatela, jedyne $3,400 za 45 minut spotkania z żywą historią.


Me- 262 Werner:
Rozpiętość skrzydeł: 41 feet, 0 inches (ok. 13m)
Max prędkość: 540 mph (ok. 890kmh)
Dlugość: 34 feet, 9 inches (ok. 11m)
Wysokość: 12 feet, 7 inches (ok. 4m)
Pułap: 37,600 feet (12km)
Zasięg: 650 mil
Waga net: 8400 lb
Waga br. 14100 lb
Napęd: 2x Junkers Jumo 004 turbojets. Zastąpione przez 2x GE CJ-610 turbo jets.
Uzbrojenie: 4x 30mm MK 108 cannons
2x 250 kg bombs
24x R4M rockets
Załoga: 1-2

Janusz Fudała


Chcesz podyskutować ?
Wyrazić opinię na temat tego artylułu ?
Zapraszamy na forum
www.thesaurus.com.pl/forum/viewtopic.php?t=1099






www.klinikanadziei.skarby.pl




Powrót do spisu treści.




Copyright © by Thesaurus News 2007.
All Rights reserved ®